parallax background image

Revisie in plaats van ‘nieuw’: de moeite van het overwegen waard

Gepubliceerd op 1 september 2020Leestijd: 3 minuten

Nieuw kopen of reviseren? Bij veel takels is het een terechte vraag. Fabrikanten zullen adviseren het eerste te doen. Wij zien echter dat revisie in veel gevallen een gedegen alternatief is. Al veel klanten zagen we er tienduizenden euro’s door besparen. Én ze hadden méér voordelen! Hoe gaat revisie in zijn werk? Wat doen we precies en hoe pakken we het aan?

De jaarlijkse keuring is het startpunt van alles. Op basis daarvan verzorgen we het onderhoud en de noodzakelijke reparaties aan uw hijs- en hefmiddelen. Maar we kijken natuurlijk ook naar de staat van de apparatuur. Als het ‘op’ is, is het ‘op’. Daar winden we geen doekjes om. Maar zien we mogelijkheden om door een uitgebreide revisie de levensduur fors te verlengen, dan melden we dat óók! Resultaat: een takel die – mits goed onderhouden natuurlijk – weer voor minimaal 10 jaar mee kan. Daar staan we voor in!

revisie-1

En dan?

Reeds bij de keuring maken we een inschatting van de onderdelen die vervangen moeten worden. Staaldraad, kabelgeleiders, keerringen, tandwielen, lagers, pakkingen… Door alles meteen te bestellen, weten we zeker dat het klaarligt als we voor u aan het werk gaan. Intussen kunt u de takel doorgaans gewoon blijven gebruiken. Pas als alle onderdelen binnen zijn, maken we samen een planning.

revisie-2

Op de afgesproken dag verzorgen we de demontage en het vervoer naar onze werkplaats. Let op: Als de mogelijkheid er is, hangen we meteen een tijdelijke voorziening op, zodat uw werk ook dán gewoon kan doorgaan. In de werkplaats leggen onze monteurs de takel volledig open. Ze kijken dan ook naar de staat van overige inwendige zaken (tandassen, rondsels, ‘verstopte’ tandwielen  e.d.).

revisie-3

Sterker

Voor alle benodigde onderdelen gaan we in principe eerst naar de fabrikant. Zeker bij oude takels kan het echter voorkomen dat niet alles (meer) verkrijgbaar is. Maar ook dan zeggen we: geen nood! We werken met gerenommeerde specialisten die elk onderdeel op basis van de specificaties exact namaken. In veel gevallen zelfs met een resultaat dat sterker is dan het origineel.

revisie-4

Stap voor stap vervangen we vervolgens alle inwendige delen. Het buitenwerk is immers nog lang niet versleten. Al zorgen we er natuurlijk óók voor dat dat er weer helemaal up-to-date bij staat. Tot slot controleren we ons werk met een uitgebreide test en een beproeving. Functioneert alles naar behoren, dan maken we een afspraak om de takel weer op haar eigen plek terug te brengen.

revisie-5

De voordelen

We zeiden het hierboven al: revisie kan tienduizenden euro’s besparen. Voorbeeld: onlangs namen we een 20 tons takel onder handen. De eigenaar koos aanvankelijk voor nieuw. Hij had al een fabrieksofferte van € 67.000. Weliswaar inclusief plaatsing, maar toch! De complete revisie (inclusief de loopkat) die wij uiteindelijk mochten uitvoeren, kostte € 22.000. Ook een heel bedrag, maar daarmee is de takel wel weer als nieuw en voor minstens 10 jaren bedrijfszeker.

revisie-7

En er is meer! ‘Nieuw aanschaffen’ betekent vaak vele maanden levertijd. Lastig, zeker als de bedrijfszekerheid en de veiligheid in het geding zijn. Revisie neemt veel minder tijd en is altijd uitstekend te plannen. Bovendien draagt u bij aan de duurzaamheidsgedachte: alles wat goed is, wordt gewoon hergebruikt.

revisie-8

Eerlijk

Revisie is de moeite van het overwegen waard, zo weten we inmiddels uit ervaring. We zetten de mogelijkheden graag een keer voor u op een rij. En nogmaals: u kunt op de deskundigheid van onze keurmeesters en monteurs vertrouwen. Hun advies is altijd eerlijk en oprecht. Met de voortgang van uw bedrijfsvoering en met de veiligheid van uw mensen nemen zij geen loopje.

revisie-9

Onze certificeringen
  • 3e619dd5afb3b195_sbb-beeldmerk.png
  • EKH-logo-686x360-1.png
  • ISO_9001-2015.svg.png
  • VCA-TUV-png.png
Onze expertise ›